خبرهای داغ:
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خبر داد

آموزش ۶۲۰ نفر در کارگاه آموزشی مصلحین در همدان   

همدان-معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان از آموزش ۶۲۰ نفر در کارگاه آموزشی مصلحین در راستای ترویج صلح و سازش در جامعه  خبر داد.
کد خبر: ۹۳۵۳۶۹۳
|
۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
آموزش ۶۲۰ نفر در کارگاه آموزشی مصلحین در همدان   به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس نجفی در همایش همیاران صلح مدل تعالی دادگستری استان همدان اظهار داشت: مجموعه دادگستری استان همدان طی سال‌های اخیر در راستای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در راستای صلح و سازش و اجرای دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد با قوه قضائیه ابلاغ سال ۹۸ سازوکار‌های لازم را در خصوص شناسایی و شبکه‌سازی پیش‌بینی کرده است، البته این دستورالعمل شامل ابعاد مخلتف مانند مسائل فرهنگی، خانوادگی و کیفری نیز می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از وظایف قضات تلاش بر اصلاح ذات البین است که در این خصوص دادگستری استان همدان با ایجاد دو کمیته معتذرین و مصلحین دست به ابتکار زده و از زمان اجرای این طرح از سال ۹۹ تا اردیبهشت ماه سال جاری قریب به ۳ هزار فقره پرونده، منتج به مصالحه شده که این امر نشانگر نتیجه‌بخش بودن کار مردمی است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اضافه کرد: حوزه صلح و سازش به دلیل اهمیتش، نیازمند الگو، مدل علمی و فنون دینی و روانشناسی است بنابراین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در سال گذشته با همکاری بنیاد قرآن مجید استان با برگزاری کارگاه آموزشی مصلحین در این حوزه ورود کرده و قریب به ۶۲۰ نفر مصلح در طی این دوره آموزش دیدند البته این جلسات ادامه خواهد داشت.

وی با اولین گام در امر صلح و سازش را علت‌شناسی صحیح دانست و عنوان کرد: ابتدا ضمن تسلط کافی بر موضوع، مصلح باید به خوبی علت و عوامل بروز مشکل را شناسایی نموده تا بتواند بر مبنای آن راهکار صحیح با استفاده از منابع فقهی و حقوقی بیان کند.

نجفی گام‌های بعدی صلح و سازش را دعوت حضوری از طرفین و به اصطلاح گفت وگو چهره به چهره، آگاهی کامل نسبت به موضوع، ارائه راهکار مناسب و توصیه به گذشت دانست و اضافه کرد: مصلح باید در نظر داشته باشد ضمن تلاش برای صلح و سازش، حقوق طرف خسارت دیده باید حفظ شود یا اگر شاکی قصد دارد از شکایت خود چشم‌پوشی کند نسبت به حقوق خود آگاه شود.

وی با اشاره به تشکیل دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان عنوان کرد: مصلحین در مساجد و پایگاه می‌توانند علاوه بر رسیدگی بر این مسائل، در صورت اطلاع از گزارشات همسرآزادی یا هر نوع گزارشی که مبنی بر پایمال کردن حقوق همسر یا فرزندان باشد به دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان مراجعه کنند.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خاطرنشان کرد: تمام مردم همچنین می‌توانند در صورت اطلاع از بروز وقوع جرم در هر حوزه‌ای به صورت ناشناس گزارشات خود را به سامانه سجام قوه قضائیه به آدرس Sajam.scpd.ir ارسال کنند، گفتنی است تمام این گزارشات به صورت روزانه توسط این معاونت بررسی و به مراجع مربوطه به صورت محرمانه اعلام می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار